Sprężyny skrętne czy sprężyny naciągowe ?
Sprężyny naciągowe oraz sprężyny skrętne są najpopularniejszymi rodzajami sprężyn, które stosuje się we wszystkich rodzajach bram garażowych.
Zasada działania sprężyny naciągowej jest bardzo prosta: pod wpływem siły rozciągającej sprężyna staje się dłuższa, a po zaprzestaniu stosowania siły sprężyna powraca do swojej normalnej pozycji (odkształcenie elastyczne). W bramach segmentowych koniec sprężyny lub pakietu sprężyn zakończony jest bloczkiem przez który przechodzi linka bramy, za pomocą której brama podnosi się lub opuszcza.
Inaczej wygląda to w bramach uchylnych – cało płaszczyznowych, tam koniec sprężyny zamontowany jest do ramienia, które wpycha bramę na prowadnice poziome .
Jak sprawdzić sprężynę ze swojej bramy garażowej ?
Podobnie jak sprężyny skrętne sprężyny naciągowe dobierana są w odpowiedni sposób do każdej bramy. Grubość drutu sprężyny, jej długość oraz średnica wewnętrzna zależy od wymiarów bramy jak i ciężaru płata bramy.
Spręzyny naciągowe – zastosowanie:
- Hormann LPU Typ Z
- WIśniowski UNIPRO
- Krispol – bramy z prowadzeniem E
- Novoferm – ISO 20
W zależności od modelu bramy jak i jej producenta, sprężyny naciągowe mogą by montowane w prowadnicach pionowych , lub nad prowadnicami poziomymi. W dzisiejszy bramach sprężyny naciągowe by zminimalizować ich rozmiary wykonywane SA w 2 rozmiarach większy i mniejszy , i montowane jedna w drugiej.
Sprężyny skrętne - działanie
Sprężyny skrętne do bramy to najpopularniejszy typ sprężyn wykorzystywanych w bramach garażowych. Ze względu na ich uniwersalność wykorzystuje się je w małych bramach garażowych jak i dużych ciężkich bramach przemysłowych.
Sprężyny montowane SA na wałku, zakończonym bębnami linowymi na które nawija się lina, zamocowana do dolnej części bramy .
Sprężynę należy nakręcać zawsze w kierunku, który pozwala na zacieśnianie zwojów sprężyny. Można dobrać sprężyny lewo lub prawoskrętne tak, aby można je zamontować na wałku parami. Wszystkie standardowe sprężyny skrętne są prawo lub lewoskrętne.
W niewielkich lekkich bramach garażowych czasem stosuje się pojedyncze sprężyny skrętne w bramach przemysłowych wykorzystywane są sprężyny o średnicach 95, 133, 142,152. W bramach o niewielkich szerokościach i ciężkim płacie , ze względu na ograniczona ilość miejsca na walku napędowym stosuje się sprężyny Duplex- jest to rodzaj montażu gdzie sprężyna o mniejszej średnicy zamontowana jest wewnątrz sprężyny o większej średnicy, obydwie sprężyny połączone są ze sobą za pomocą odpowiednich czopów końcówek typu duplex.
Ze względu na rodzaj i typ materiały z którego wykonane są sprężyny skrętne wyróżniamy sprężyny:
- Czarne
- Ocynkowane
- Kulowane
Sprężyny kulowane
Ze względu na wytrzymałość i żywotność sprężyn najczęściej wykorzystuje się Sprężyny kulowane-śrutowane. Śrutowanie to specjalnie zaprojektowany proces zwiększania wytrzymałości zmęczeniowej elementów, które poddawane są silnym naprężeniom. Metoda kulowania przekształca naprężenie szczątkowe rozciągające w naprężenie szczątkowe ściskające, prowadzące do znacznego wydłużenia okresu użytkowania części oraz zwiększenia ich obciążalności.
W obiektach gdzie sprężyny narażone sa na działanie czynników zewnętrznych : jak myjnie, obiekty o podwyższonej wilgotnościowi stosuje się sprężyny z drutu ocynkowane.
Kontakt
Potrzebujesz pomocy?
Potrzebujesz pomocy ? Napisz email lub zadzwoń do nas!
biuro@springserwis.pl
500 25 25 36