Spring Serwis

Naprawa, Serwis i Sprzedaż Sprężyn Garażowych

Home Sprężyny Skrętne

Sprężyny skrętne

Sprężyny skrętne do bramy to najpopularniejszy typ sprężyn wykorzystywanych w bramach garażowych. Ze względu na ich uniwersalność wykorzystuje się je w małych bramach garażowych jak i dużych ciężkich bramach przemysłowych. Standardowa sprężyna skrętna zbudowana jest ze zwoju sprężyny oraz stoków mocujących. Stacjonarny nieruchomy stożek, który mocuje sprężynę do sprężynowego wspornika kotwiczącego, jest przymocowany do ściany, nie porusza się.

Drugi koniec sprężyny skrętnej ma stożek napinający. Stożek ten służy do instalowania, regulacji i demontażu sprężyn. Podczas instalowania sprężyny skrętnej końcówki – stożek napinający sprężyny jest nakręcany tak , aby wytworzyć duży moment obrotowy.

standardowa sprezyna skretna spring serwis

Moment obrotowy powstały w wyniku nakręcenia sprężyny przenosi się z wału na bęben linowy, pociągając linkę i spód bramy do góry. Ten moment obrotowy jest następnie przykładany do wału, metalowej rurki przechodzącej przez sprężynę skrętną. Końce wału są podtrzymywane przez podpory łożyskowe.

 

Lina nawojowa ciasno owija się wokół bębna linowego, a lina schodzi do dolnej części bramy garażowej, gdzie zakotwiczona jest w dolnym zawiasie bramy. Ponieważ liny te utrzymują ciężar bramy garażowej, moment obrotowy ze sprężyn skrętnych obraca wał, dopóki sprężyna nie będzie luźna, a co za tym idzie tego ciężar bramy garażowej nieznacznie przewyższa siłę nośną wytwarzaną przez sprężyny skrętne.

 

W rezultacie prawidłowo działająca brama garażowa z odpowiednimi sprężynami nie powinna wyrywać się do góry tym bardziej samoczynnie opadać na dół. Gdy zasada ta obowiązuje przez cały czas ruchu drzwi, drzwi są wyważone w sposób prawidłowy.

Za pomocą sprężyn skrętnych powinieneś być w stanie ręcznie obsługiwać bramę garażową bez większych problemów. Podobnie, otwieranie drzwi garażowych nie powinno wymagać zbyt wiele wysiłki od mechanizmu automatyki bramowej. Gdy brama jest otwarta (ręcznie lub z otwieraczem), sprężyna powinna być nakręcona okolo 1,5-2 obrotów co powoduje ze moment obrotowy na wale utrzymuje linkę napięta na bębnie.

 

W rezultacie lina zwija się na bębnie linowym i uniemożliwia jej samoczynne spadniecie z bębnów.

 

Bramy garażowe z prowadzeniem pionowym lub przewyższonym radzą sobie z tym problemem w nieco inny sposób.

 

Wszystko sprowadza się do bębnów kablowych. Standardowe bębny do podnoszenia bram mają płaską część na line, z jednym lub dwoma rowkami, które są nieco wyższe. Bramy z prowadzeniem przewyższonym lub pionowym posiadają bębny stożkowe , gdzie siły zmieniają się przy zmianie średnicy bębna.

Gdy prowadnica pozioma podpiera górną część, każda sprężyna nie musi utrzymywać tak dużego ciężaru. Ponieważ do tego momentu sprężyny nieco się rozwinęły, ilość ciężaru podtrzymywanego przez poziome prowadnice z grubsza równa się stratom, który utracono na skutek spadku momentu obrotowego w sprężynach skrętnych.

 

Kiedy brama garażowa jest w pełni otwarta, na każdej sprężynie skrętnej jest jeszcze zastosowany około 1 do 2 obrotu. Ponieważ dolny panel drzwiach garażowych zwykle spoczywa na łuku prowadnicy poziomej, drzwi będą chciały spaść. Dodatkowy moment obrotowy w sprężynach skrętnych, choć minimalny w porównaniu do momentu obrotowego przy zamkniętej bramie , utrzymuje ją otwartą. Sprężynę należy nakręcać zawsze w kierunku, który pozwala na zacieśnianie zwojów sprężyny. Można dobrać sprężyny lewo lub prawoskrętne tak, aby można je zamontować na wałku parami. Wszystkie standardowe sprężyny skrętne są prawo lub
lewoskrętne.

 

W niewielkich lekkich bramach garażowych czasem stosuje się pojedyncze sprężyny skrętne w bramach przemysłowych wykorzystywane są sprężyny o średnicach 95, 133, 142,152. W bramach o niewielkich szerokościach i ciężkim płacie , ze względu na ograniczona ilość miejsca na walku napędowym stosuje się sprężyny Duplex- jest to rodzaj montażu gdzie sprężyna o mniejszej średnicy zamontowana jest wewnątrz sprężyny o większej średnicy, obydwie sprężyny połączone są ze sobą za pomocą odpowiednich czopów końcówek typu duplex.

 

 

spring serwis beben

Ze względu na rodzaj i typ materiały z którego wykonane są sprężyny skrętne
wyróżniamy sprężyny:

• Czarne
• Ocynkowane
• Kulowane

 

 

Sprężyny kulowane

 

Ze względu na wytrzymałość i żywotność sprężyn najczęściej wykorzystuje się sprężyny kulowane-śrutowane. Śrutowanie to specjalnie zaprojektowany proces zwiększania wytrzymałości zmęczeniowej elementów, które poddawane są silnym naprężeniom.

 

Metoda kulowania przekształca naprężenie szczątkowe rozciągające w naprężenie szczątkowe ściskające, prowadzące do znacznego wydłużenia okresu użytkowania części oraz zwiększenia ich obciążalności. W obiektach gdzie sprężyny narażone są na działanie czynników zewnętrznych : jak myjnie, obiekty o podwyższonej wilgotnościowi stosuje się sprężyny z drutu ocynkowane.

Kontakt

Potrzebujesz pomocy?

Potrzebujesz pomocy ? Napisz email lub zadzwoń do nas!

biuro@springserwis.pl
500 25 25 36